DaVinci Bèta

DaVinci Bèta

Hallo allemaal! Welkom op de pagina van DaVinci Bèta. Wij krijgen vier dagen in de week les van juf Elsa en één dag van juf Anne. Veel plezier op onze pagina!

Rekenen
Welke dag is het vandaag? Hoe lang duurt de les nog? Wanneer moet het af zijn?
Rekenen doen we de hele dag. Als we leren en spelen, als we dingen horen en doen. We tellen, delen, associëren, combineren en automatiseren. In onze lessen leren we de strategieën die ons helpen om snel en vakkundig tot het juiste antwoord te komen. Dit doen we wekelijks in ons groepsdoorbroken moment instructie op niveau. Gedurende het schooljaar komen alle rekendomeinen aan bod. De opgedane kennis oefenen we in praktische situaties, digitaal weergegeven in Studyflow. Ieder op eigen niveau. Samen doen we dit bij ons wekelijks moment Rekentijger. Dan kijken we met elkaar naar een rekenpuzzel. Spannend want wie ziet de oplossing of vindt een tip die ons een stap verder helpt? We leren met en van elkaar en dat maakt leren extra leuk!

ICT
Yes! We mogen gamen!
Kinderen genieten van het samen digitaal spelen. In deze momenten leren ze verschrikkelijk veel van elkaar. Over en weer worden tips en ervaringen gedeeld, worden nieuwe zaken uitgeprobeerd en wordt hulp geboden waar men vastloopt.
ICT en ICT vaardigheden zijn niet meer weg te denken in de huidige maatschappij. Met het Diploma Veilig Internet, Scratch en Bomberbot leren we kinderen programmeren en veilig gebruik maken van het internet. Daarnaast leren ze ook hoe ze digitaal kunnen werken in een tekstdocument en hoe ze een presentatie kunnen maken. Kortom, ze leren hoe zij als verantwoordelijk speler kunnen deelnemen aan het digitaal verkeer.

15-minuten gesprekken
Samen 1 team vertaalt zich in de gesprekken waarin het welbevinden centraal staat. We kijken naar de uitkomsten van het leerlinggesprek. Aan iedere leerling zijn 5 vragen gesteld waarmee duidelijk wordt hoe hij zich op dit moment voelt. Ook kijken we naar de uitkomsten van ZIEN, waarbij zowel de leerkracht als de leerling aangeven hoe het ervoor staat met betrokkenheid en welbevinden. Tot slot bespreken we het sociogram waarin duidelijk wordt hoe de onderlinge relaties zijn.
Het samen afstemmen kent alleen maar winnaars. Ouders ervaren ondersteuning in hun opvoeding en begeleiding thuis, de leerkracht ervaart ondersteuning in de opvoeding en begeleiding op school en de leerling ervaart geborgenheid en veiligheid omdat beide opvoeders (school en thuis) op 1 lijn zitten. Samen 1 team.

SoVa
‘Aansluiten, hoe doe je dat?’
Als anderen een spel spelen en jij wilt ook meedoen, hoe pak je dat dan aan? Als klasgenoten al vrienden zijn, hoe kom jij daar dan tussen? Aansluiten in bestaande situaties lijkt vaak lastiger dan het is. Het start in jouw eigen hoofd! Denk niet ‘het kan niet’ maar stap er op af, spreek jouw wens uit en kijk wat mogelijk is. Proactief, zonder vooroordeel…. Er is meer mogelijk dan jij denkt! Probeer het :-)

Engels
Wij werken in de klas digitaal met DuoLingo en op papier met Sterrenwerk. DuoLingo past zich aan: iedereen kan dit oefenen in eigen tempo en in eigen onderwerpkeuze. Dat is fijn want dan hoef je niet op een ander te wachten of je kunt het nog een keertje extra oefenen zonder dat een ander daar last van heeft. Bij Sterrenwerk werken we veel samen. Vanuit een verhaal in dichtvorm leren we nieuwe woorden en werken we aan onze uitspraak. Daarna schrijven we Engels door de puzzels in te vullen. Elk wat wils op eigen niveau en toch samen… wij genieten ervan!

Kerstspel
DaVinci Bèta speelt op donderdag 20 december een kerstverhaal voor haar ouders en de kinderen van DaVinci Gamma en DaVinci Alpha. Deze week zijn wij gestart met de voorbereidingen. Juf vertelde het verhaal terwijl de klas donker en gezellig was; een brandend haardvuurtje op het digitaal bord en een lantaarntje in het midden van de vertelkring. Het was prachtig! Vervolgens hebben we de rollen en taken verdeeld. Iedereen doet mee! Nu gaan we iedere week oefenen, decor maken en nog meer oefenen. Het is zo 20 december en dan moeten we klaar zijn….

Rare jongens die Romeinen…
Na ‘Aarde’ (aardrijkskunde) gaan we ons de komende 9 weken verdiepen in de Grieken en Romeinen (geschiedenis). De eerste les nam ons mee naar die periode op de tijdslijn. We hebben daarbij speciaal gekeken naar verschillende alfabetten: o.a. het logografisch- ,logofonetisch- en segment alfabet. Wist je dat de uitvinding van het schrift de overgang betekende tussen de pre-historie en de historie?

Verkeer
Verbaas jij je wel eens over onze infrastructuur in Nederland? Zoveel weggebruikers en toch gaat het meestal goed? Dat komt door de verkeersregels en verkeerstekens (en natuurlijk doordat iedereen zich aan de regels houdt ;-)
Op school leren wij wat deze regels zijn. Wist jij dat iemand die naast een fiets loopt en deze aan de hand meeneeemt een voetganger is en iemand die naast een paard loopt en deze aan de teugel meeneemt een bestuurder is? Ze moeten zich alle twee aan de verkeersregels houden maar deze zijn voor voetganger en bestuurder anders!
Wil jij je ook verbazen? Kijk op https://vimeo.com/106226560

De Maatschappij en Jij
Na ‘Ik en Jij is samen Wij’ starten we deze week met ons nieuwe thema door ‘de handen uit de mouwen te steken’ op kinderboerderij Rosorum. In 5 groepjes helpen wij mens en dier met 5 taken:
De paardenwei schoonmaken van kastanjes
De geitenwei schoonmaken van poep
De schapenwei schoonmaken van gevallen herfstblad
Het speelgoed uit de zandbak halen, sorteren en de zandbak vullen met zand
Het leslokaal aanvegen, dweilen en de afwas wegwerken
De medewerkers van Rosorum stellen onze hulp zeer op prijs en de dieren lopen met ons weg:-)

Kubus zonder lijm
Doorzetten, goed kijken en luisteren, uitproberen, combineren en doorzetten! Leren leren wordt deze week ingevuld met een 3-D kubus zonder lijm. Met hulp van een instructiefilmpje vouwen we 6 aparte hoeken die we in elkaar vouwen tot 1 kubus. Een moeilijk klusje! Hoe trots ben je dan als het is gelukt!

POP
Deze week starten we allemaal ons eerste Persoonlijk Ontwikkel Plan. Op donderdagmiddag, tijdens project, werken we met hulp van dit format een door onszelf gekozen doel uit. ‘Wees proactief’, ‘Begin met het einddoel voor ogen’ en ‘Belangrijke zaken eerst’ krijgen betekenis in de 6 stappen van uitvoering.
Over 8 weken hebben we allemaal een portfoliogesprek met juf, waarin we ‘bewijzen’ dat en wat we hebben geleerd. Stap 1 ‘Stel jezelf een doel’ blijkt moeilijker dan je denkt maar als je een goed doel hebt gevonden wil je het liefst meteen aan de slag!

Terugblik eerste periode
De kop is er af, de eerste 8 weken zijn voorbij; het is herfstvakantie! In onze klas hangt onze missie: ‘Samen delen, aardig spelen, werken, leren, o zo fijn en dan daarbij eerlijk zijn’. Op het raam prijken onze kalender en groepsfoto. Onze regels zijn bepaald.
De eerste lessenseries zijn doorlopen en wij hebben ervan genoten! Wij kennen de herkomst en opbouw van onze taal, beleefden de geschiedenis van de filosofie, maakten kennis met ‘Europa’ en hebben ons verwonderd over onze planeet Aarde.
Natuurlijk hebben we ook samen gespeeld! Groepspellen, toneel, bordspellen en ons grote spel: The Solutions Game.
‘Ik en jij is samen Wij’ kreeg inhoud en betekenis. Wij zijn één proactieve groep met één einddoel voor ogen. Wij zoeken win-win, luisteren met onze oren, ogen en ons hart; er ontstaat synergie.
Na de vakantie gaan wij proberen onze zagen scherp te houden :-). Dan draait het om ‘besef van jezelf en de ander’ in ons project ‘de maatschappij en jij’.
Nu eerst een weekje rust en dan met volle vaart vooruit…… Ahoy!

Kinderboekenweek
door Noa

Er mochten kinderen het dansje van de Kinderboekenweek oefenen.
Van heel DaVinci gaan kinderen in groepen toneelstukjes van boeken doen, de hele week lang.

Ik vond het heel leuk. Volgens mij anderen kinderen ook. Toen ik op het podium stond vond ik het wel spannend!

Project Aarde
door Luuk

Hoi, ik ben Luuk. Ik ga vertellen wat we hebben gedaan tijdens ons project over de aarde. Het was best leuk. Ik ga nu beginnen.
We hadden veel lessen gehad over de binnenkant en de buitenkant van de aarde.
We gingen ook een keer kleibollen kleien en verven zodat het net op een aarde leek (met de binnenkant erbij!)
We hadden GROTE, kleine en nog meer.
Dit was alles wat ik vertel over project aarde wat we hebben gedaan.

Chinees
door Tess

Chinees is een best moeilijke taal maar het is ook een heel leuke taal. De Chinese juf vertelt wel eens een verhaal. Het zijn altijd mooie verhalen. Ik vind het ook fijn dat ze dat doet. Ook mogen we heel soms knutselen, dat is super leuk.

Muziek en media
door Yinte

Muziek en media is een les waarin je muziek en media krijgt.
Je kunt je eigen instrument meenemen en laten zien en bespelen.
We maken met GarageBand nummers, je kunt zelf een instrument kiezen.
Daar maak je een liedje en als je die klaar hebt kun je beginnen met de tweede stem.
Ik vind het zelf heel leuk om te doen en je krijgt ook media want je werkt met een programma.

Leuk Lezen
door Vibeke

Bij extra lezen krijgen wij een blad in onze map en daarbij hebben wij teksten zoals versmald-verlamd, versnelde-verslende en dat is heel leuk!

The Solution Game
door Falco

Je moet problemen oplossen. Je moet vrede sluiten. Je moet cheques schrijven.

Schaken
door Jacinto

Schaken is heel leuk en we hebben ook Chessity waar je oplossingen moet zoeken en dat is gewoon één en al schaaktraining en ik vind het mega leuk ik vind mezelf er steeds beter in worden en elke keer dat we schaken hebben verheug ik me er elke dinsdag op.

Locatie Kardinaal de Jongstraat

IKC Carrousel
Kardinaal de Jongstraat 2
6904 BE Zevenaar

0316-526069 (algemeen nummer voor ziekmeldingen (graag voor 8.30 uur), afspraken met leerkrachten)

Locatie Bizetstraat

Postadres:
Kardinaal de Jongstraat 2
6904 BE Zevenaar

Bezoekadres:
IKC Carrousel
Bizetstraat 1
6904 KL Zevenaar

0316-524757 (algemeen nummer voor ziekmeldingen (graag voor 8.30 uur), afspraken met leerkrachten)